Enhedslisten i Høje Taastrup kommune budgetforslag 2015-18

Enhedslisten i Høje – Taastrup kommune deltager ikke i årets budgetaftale.

Enhedslisten finder det betænkeligt at der med beslutninger fra sidste år skal bindes 35 mill. kr. hvert år til opsparinger til nye institutioner, tunneller, skoler og anden infrastruktur i forbindelse med Nærheden i Hedehusene.
Ingen ved om det nogensinde bliver til noget – omkostningerne er allerede nu i risiko for at vokse da det ser ud til at forureningen i området er større end først antaget. Pengene lægges ned i en kasse og måske bliver de aldrig brugt til det som de var tiltænkt.
Det er ret dumt at spare op til fremtidige institutioner, når vi har svært ved at drive dem vi allerede har!

Vi må hellere gøre noget for de unge allerede nu. Derfor ønsker Enhedslisten, at der etableres en ungdomscafe og en SFO 2 for de unge mennesker i Gadehavegård.
Enhedslisten arbejder på sigt på, at lukkedage i daginstitutionerne afskaffes og at åbningstiderne begynder at blive udvidet, så de tilgodeser de mennesker som pga. mangel på lukkeloven og erhvervslivets behov for arbejdskraften døgnet rundt kan få deres børn passet – også på skæve tidspunkter. Vi foreslår derfor at der afsættes penge til undersøgelse af behov for udvidet åbningstid med henblik på at åbningstiden udvides i enkelte daginstitutioner.

Det er erkendt at folkeskoleloven ikke er fuldt finansieret, og at det er de ansatte og dermed børnene, der har måttet betale gildet. Enhedslisten foreslår at der afsættes en pulje på 5 mill.kr. som der kan trækkes på i forbindelse med inklusion af børn og unge der har det svært i skolen.

Enhedslisten synes at betjeningen af borgerne i kommunen skal forbedres ved at prioritere investeringer i ny IT infrastruktur i kommunen. Det skal være lettere for almindelige mennesker at få kontakt med Høje-Taastrup kommune nu hvor al ting skal foregå digitalt.

Enhedslisten støtter også at der etableres døgnrehabiliteringspladser sådan at den effektivisering der måtte opnås derved bliver på området.

Ole Hyldahl