Taastrup Hovedgades fremtid

Igennem snart mange år har der været stor debat om Taastrup Hovedgade. Nogle borgere udtrykker på den ene side stor begejstring for vores hovedgade, som er helt unik på Vestegnen, men på den anden side, er der også blandt mange enighed om, at den ikke fungerer helt, som det var ønsket, derfor skal vi nu have igangsat en offentlig debat og et analysearbejde, der skal se på, hvordan Hovedgaden kan forbedres.

En del af den kritik, der har været igennem årene, har gået på, at der er for meget biltrafik igennem Hovedgaden, at der køres for hurtigt og at tunge køretøjer ikke respekterer forbuddet. En anden del af kritikken har gået på, at den ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til de bløde trafikanter, herunder at den ikke er særlig velegnet for cyklister, og at Hovedgaden ikke er det åndehul, som man kunne ønske sig.

Der kan være flere forskellige tilgange til, hvordan Taastrup Hovedgade på en og samme tid
kan bevare sit unikke udtryk og samtidig tilfredsstille mange af de ønsker, der er til
Hovedgaden, såsom bedre forhold for bløde trafikanter.

Enhedslisten og Socialdemokratiet foreslår derfor, at der nu igangsætte en offentlig debat, med inddragelse af borgere med interesse for og gode ideer til, hvordan Hovedgaden kan se ud i fremtiden samt cyklistforbundet, handicaprådet, butiksejere og de handlende. Debatten og analysearbejdet skal føre til, at der fremkommer et eller flere forslag til, hvordan Hovedgaden i fremtiden skal se ud, herunder, trafikanalyse, økonomi mv.

Byrådsforslag fra A og Ø om borgerinddragelse og undersøgelse ift. taastrup hovedgade.
Byrådsmøde, august 2018